تبلیغات
اقتصاد اسلامی

اقتصاد اسلامی
فاعتبروا یا أولی الأبصار 
قالب وبلاگ
نویسندگان
ابر برچسب ها
بانکداری ربوی برنامه های دکتر سعید جلیلی بانک و ربا بازار اسلامی ربای سازمان یافته لیبرالیسم بیع راه کارهای اقتصادی سعید جلیلی ربا جنگ با خدا امام خمینی خلق پول لیبرال اقتصاد مقاومتی اقتصاد لیبرالی گزارشی از برنامه های اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ربا بانکداری غیر اسلامی کپیتالیسم سرمایه‌داری حسن عباسی اقتصاد ربوی گزیده ای از برنامه های اقتصادی کاندیداها برنامه اقتصادی دکتر سعید جلیلی دکتر حسن عباسی مصرف گرایی تئوری های اقتصاد اسلامی برنامه های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری رباخواری اخبار انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اقتصاد ربوی وال استریت اخبار اقتصادی انتخابات شورش علیه طمع برنامه اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری سعید جلیلی جامعه مدنی طمع بانک پول علوم پوزیتیویستی گفتمان پیشرفت و انقلاب ربا خواری اندیشکده یقین برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری حسن عباسی فروپاشی اقتصاد آمریکا اخبار انتخابات 92 جان مینارد کینز مهمترین اظهار نظر و یا برنامه درباره مسائل اقتصادی انتخابات ریاس اقتصاد اسلامی نظام سرمایه داری

جلسات کلبه کرامتجلسه 315

موضوع:شورش علیه طمع ۹ – دکترین فریدمن

زمان:
۸ دی ۹۰

 مدت
۴۰ دقیقه  

فایل تصویری (mp4)



 دانلود پلت 

خلاصه ای از جلسه:


آن چیزی که اهمیت دارد مطالعه دقیق مبانی عمل استادانی است که با تفکرات لیبرالیستی و نئولیبرالیستی در دانشگاه های کشور مشغول به تئوریزه کردن این مبانی هستند! این مبارزه با همان مصداقی صورت می گیرد که امام صادق (ع) فرمودند:شرک درس دهید! در دوران حکومت امویان در شام ، کلاس های توحیدی به وفور یافت می شد؛اما حاکمان اجازه نمی دادند کلاس شرک شناسی برگزار شود؛چون فوری دستشان رو می شد و مصداق های عملشان مشخص می شد!تا امروز هم با همین سنت،چند جلسه از شورش علیه طمع را مبتنی بر فیلم های مستند،آثار سینمایی،آثار سریالی،کتاب ها و مبانی نظری منتقدین خودشان مورد بررسی قرار داده ایم. 

احساس کردم چون تفکر دینی در بیع، امروز از دو جبهه توسط لیبرال ها مورد هجوم قرار گرفته: 1-نئوکینزی ها،که سیاست اصلی مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی را در دست دارند. 2-فریدمنی ها که از سوی دولت اصول گرای نهم و دهم مبانی را پیاده می کنند! این دو خط تهاجم را باید به طور جدی مورد بررسی قرار دهیم.چون نئوکینزی ها حاکم و در قدرت نیستند،بیشتر به سراغ جریانی که هم در غرب حاکم اند و هم در داخل ایران،می رویم.

متن اصلی فریدمن که در سال 1956 حاصل تعدادی کنفرانس او در نقاط مختلف بود،جمع آوری شد و به کتاب اصلی آن تبدیل شد.کتاب Capitalism and Freedom سرمایه گرایی و آزادی.

استاد نقاط برجسته این کتاب را می خوانند و مورد تحلیل قرار می دهند:
در مقدمه کتاب از قول کندی نقل شده: نپرسید که کشورتان چه می تواند برای شما انجام بدهد , بپرسید شما چه می توانید برای کشورتان انجام بدهید. نظیر همین جمله از کلام امام خمینی (ره) هم نقل شده:نگویید انقلاب برای ما چه کرد،بگویید که ما برای انقلاب چه کردیم! فریدمن به جمله کندی اعتراض می کند و می گوید:جالب اینجاست که توجه نقل قول کنندگان به شخص گوینده است نه محتوای سخن او.این جمله رابطه شهروند و دولت را به گونه ای که بیانگر ارمان های انسانی آزاد در جامعه ای آزاد باشد,نشان می دهد. عبارت پدرمآبانه "کشورتان چه کاری می تواند برای شما انجام بدهد", اشاره ای است به این نکته که دولت قیم شهروند است و شهروند تحت قیومت دولت می باشد, اما این امر با اعتقاد انسان های آزاد که خودرا حاکم بر سرنوشت خویش می دانند در تضاد است.

در دیدگاه انسان آزاد, کشور تنها مجموعه ای از انسان است که آنرا تشکیل می دهند, نه چیزی بیشتر: چنین انسانی به میراث مشترک افتخار می کند و به سنت ها وفادار است, پس او دولت را وسیله و ابزار تلقی می کند نه اهداکننده نیکی ها و نه ارباب یا رب النوعی که باید چشم بسته پرستش شود. انسان آزاد هیچ هدف ملی را به رسمیت نمی شناسد، مگر آنکه توافق عمومی اهدافی باشد که یکایک شهروندان در خدمت آن هدف ها هستند, او هیچ مقصودی را به رسمیت نمی شناسد مگر آنکه توافق عمومی مقاصدی باشد که یکایک شهروندان برای نیل به آن می کوشند.

انسان آزاد نمی پرسد کشورش چه می تواند برای او انجام دهد و نمی پرسد او چه می تواند برای کشورش انجام بدهد, بلکه می پرسد: من و هموطنانم از طریق دولت چه می توانیم انجام بدهیم تا بتوانیم از عهده مسئولیت های فردی برآمده, به اهداف جداگانه ی خویش نایل شویم و بالاتر از همه آزادی خود را حفظ کنیم, و نیز می پرسد: چه کنیم تا دولتی که خود می آفرینیم تبدیل به یک فرانکشتاین Frankenstein(نام قهرمان رمانی است که توسط مری شلی نویسنده انگلیسی در قرن نوزدهم نوشته شده،این موجود عجیب الخلقه شبیه انسان بود و بعد از مدتی سبب آزار و اذیت شد) نشود و آزادی ای که دولت برای پاسداشت آن به وجود آمده از بین نرود, آزادی, گیاهی ظریف است.
 به حکم عقل و به شهادت تاریخ آنچه آزادی را تهدید می کند تمرکز قدرت است. گرچه وجود دولت برای حفظ آزادی لازم است, اما همین دولت با تمرکز کردن قدرت در دست سیاستمداران آزادی را به خطر می افکند. 

چگونه میتوان از محاسن دولت بهره مند شد و در عین حال از خطری که متوجه آزادی است اجتناب ورزید, دو اصل عمده مندرج در قانون اساسی که تاکنون آزادی را برای ما حفظ کرده به این پرسش پاسخ داده است: اول اینکه حوزه اختیارات دولت باید محدود باشد (کوچک ساختن دولت!). وظیفه اصلی آن باید پاسداری از آزادی شهروندان در برابر دشمنان خارجی و داخلی, حفظ نظم و قانون, فراهم کردن زمینه اجرای قراردادهای خصوصی و ترویج بازار های رقابتی باشد.گذشته از این وظیفه اساسی دولت گاهی امکان انجام اشتراکی کاری را فراهم می کند که انجام آن به صورت انفرادی سخت تر و پرهزینه تر است.با تکیه بر همکاری داوطلبانه و آزاد،چه اقتصادی و چه غیر اقتصادی می توان اطمینان حاصل کرد که بخش خصوصی عاملی است،برای نظارت بر اختیارات بخش دواتی و ابزاری موثر برای پاسداشت آزادی بیان،دین و اندیشه.(دروغ ها را ببینید!)

اصل اساسی دوم این است که قدرت دولت باید پخش شود(توضیع شود). اگر قرار باشد دولت اعمال قدرت کند, بهتر است این کار را در سطح شهرستان ها انجام دهد تا در ایالت ها و بهتر است در ایالت ها اعمال قدرت کند تا در پایتخت.
طفره رفتن از قوانین دولت مرکزی برای طرفداران تمرکز قدرت جاذبه اصلی به شمار می آید....

بدلیل اهمیت زیاد این جلسه به دوستان توصیه می شود،حتما این جلسه را از طریق فایل ویدئویی اندیشکده دنبال کنند 

.: کرسی آزاد اندیشی :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :