تبلیغات
اقتصاد اسلامی

اقتصاد اسلامی
فاعتبروا یا أولی الأبصار 
قالب وبلاگ
نویسندگان
ابر برچسب ها
ربا جنگ با خدا مصرف گرایی برنامه های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه اقتصادی دکتر سعید جلیلی اخبار انتخابات 92 سعید جلیلی اخبار اقتصادی انتخابات بیع طمع اخبار انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اندیشکده یقین بازار اسلامی گزیده ای از برنامه های اقتصادی کاندیداها حسن عباسی اقتصاد مقاومتی گزارشی از برنامه های اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه های دکتر سعید جلیلی ربای سازمان یافته اقتصاد اسلامی جان مینارد کینز فروپاشی اقتصاد آمریکا برنامه اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری ربا خواری شورش علیه طمع راه کارهای اقتصادی سعید جلیلی وال استریت حسن عباسی اقتصاد ربوی تئوری های اقتصاد اسلامی برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری بانکداری غیر اسلامی بانک امام خمینی بانک و ربا کپیتالیسم اقتصاد ربوی لیبرالیسم مهمترین اظهار نظر و یا برنامه درباره مسائل اقتصادی انتخابات ریاس علوم پوزیتیویستی جامعه مدنی پول نظام سرمایه داری لیبرال ربا گفتمان پیشرفت و انقلاب خلق پول اقتصاد لیبرالی دکتر حسن عباسی سرمایه‌داری بانکداری ربوی رباخواری

«هوالحکیم»

چرخه بازار اسلامی در پارادایم اقتصاد فرآیندی دارای چهار فرآیند رزق، بیع، انفاق و برکت می‌باشد که به ترتیب از رزق شروع و با حرکت به سمت بیع و انفاق به برکت ختم می‌شود. در این فرآیند چهار مرحله‌ای یدالله (دست نامرئی خدا) به عنوان ناظم و حاکم بر این سیر حرکتی از رزق تا برکت حضور دارد.

در الگوهای معیشتی اکانامی، کدآمایی و ربا همواره یک بازاری از کالا و خدمات وجود دارد که در آن بازار، افراد در قالب عرضه‌کننده و متقاضی با یکدیگر به داد و ستد و معامله می‌پردازند. در انواع این بازارها قانون عرضه و تقاضا به عنوان تنظیم‌کننده بازار بر رفتار عرضه‌کننده و متقاضی حاکم است که در الگوی غربی اکانامی به گفته آدام اسمیت به دست نامرئی بازار تعبیر می‌شود.

در بازار مدرن نقش دولت‌ها و مردم بر خلاف تئوری‌های بازار آزاد در اندیشه‌های آدام اسمیت، یک نقش حداکثری و گسترده‌ است. در چرخه بازار مدرن چهار فرآیند تبلیغات، تقاضا، پول و عرضه موثر است به طوری‌که تبلیغات رسانه‌ها سبب ذائقه‌سازی در مردم و افزایش نیازهای غیر طبیعی آنها می‌شود با این وجود دولت‌ها برای اینکه دچار رکود نشوند و مردم بتوانند به عرضه پاسخ بدهند مجبور به خلق پول و افزایش نقدینگی در بازار هستند که این امر موجب کنترل پول و در نهایت تاثیرگذاری و دخالت دولت‌ها در بازار می‌شود. دولت‌ها علاوه بر کنترل پول در تولید و تقاضا نیز دخالت دارند و در این بین نهادهای مالی همچون بانک و بورس به عنوان بازوهای اجرایی آنها عمل می‌کنند.




 در سوی مقابل در الگوی معیشتی بیع بازار داد و ستد، عرضه کننده و متقاضی و نیز قانون عرضه و تقاضا وجود دارد که متفاوت از الگوهای دیگر است. در چرخه بازار اسلامی دو بازار اولیه و ثانویه تعریف می‌شود. در بازار اولیه، خدا و مومنین عرضه‌کننده و متقاضی هستند. در این بازار دو فرآیند غیبی رزق و برکت موضوعیت دارد که یدالله (دست نامرئی خدا) تنظیم کننده آن از عالم غیب است و مومنین در آن دخالتی ندارند و نقش دولت‌ها نیز در آن بسیار کم‌رنگ است و تنها می‌توانند در دو مولفه‌ی بیع و انفاق دخیل باشند.

در فرآیند رزق در بازار اولیه، روزی همه جنبندگان توسط خدا مقدر و مقرر می‌شود و هیچ کسی جز خدا قدرت دخل و تصرف در تعیین آن را ندارد و افزایش و کاهش رزق و روزی نیز به دست اوست و برای هرکس که بخواهد روزی را گشاده یا تنگ می‌کند. در اینجا خدا رزق را عرضه می‌کند و مومن متقاضی است. در فرآیند برکت که آخرین مرحله از چرخه بازار اسلامی است، خدا نیز به سپاس مبایعه و انفاقی که مومنین در فرآیند دوم و سوم رقم زدند به مال و نفوس آنها برکت می‌دهد و برکت نیز همانند رزق به دست خداست. در اینجا مومنین مال و نفس خود را عرضه می‌کنند و خدا متقاضی است.

در بازار ثانویه، جمیع مومنین عرضه‌کننده و متقاضی هستند. در این بازار دو فرآیند عینی بیع و انفاق موضوعیت دارد که در کنار یدالله (دست نامرئی خدا)، قوانین وضعی دولت‌های اسلامی نیز در تنظیم آن دخالت دارد. در فرآیند بیع در بازار ثانویه، مومنین از آنچه که خدا به آنها روزی داده با یکدیگر داد و ستد و معامله می‌کنند و در فرآیند انفاق با داد و ستدی که در قالب قرض الحسنه، صدقه و زکات با یکدیگر انجام می‌دهند رزق خدا دادی را در یک چرخه اقتصادی بین افراد جامعه گسترش می‌دهند.

با انفاقی که مردم صورت می‌دهند در واقع با خدا معامله انجام داده‌اند؛ در اینجا بازار ثانویه دوباره به بازار اولیه منتج می‌شود و خدا روزی آنها را هفت‌صد برابر می‌کنند و در آخر نیز برکت می‌دهد و این فرآیند چرخه‌ای در بازار اسلامی دوباره طی می‌شود.


 


 

 

«برای بزرگنمایی پلت‌ها را بر روی دستگاه خود ذخیره کنید»

پ.ن:

1. این یادداشت تجمیع چند یادداشت کوتاه می‌باشد لذا ممکن است در فهم پلت‌ها برخی از افراد دچار مشکل شوند.

2. انتشار این یادداشت صرفا جهت بازپخش و بودن این مفاهیم در فضای سایبر است؛ در آینده قطعا نیاز به بازنویسی دارد.

3. برای درک بهتر به اینجا رجوع کنید.




طبقه بندی: کلبه کرامت، 
برچسب ها: بازار اسلامی، بازار مدرن، دست نامرئی بازار، دست نامرئی خدا، یدالله، عرضه و تقاضا، بازار آزاد،  
[ دوشنبه 10 آذر 1393 ] [ 11:22 ب.ظ ] [ احمد ادریسی ]
.: کرسی آزاد اندیشی :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :